Ugrás a tartalomra

Webáruház készítési tapasztalatok a boltok vasárnapi zárva tartása kapcsán

Webáruház készítési tapasztalatok a boltok vasárnapi zárva tartása kapcsán

Minden évben nagy várakozás előzi meg a webáruházak forgalmának alakulására vonatkozó statisztikát. 2013-ban ez 217 milliárd Ft. volt. 2014-ben a Black Friday akciói eredményeztek jelentős forgalomnövekedést, hozzávetőlegesen 2,5 milliárdot. 2014-ben az Interneten keresztül lebonyolított kiskereskedelmi forgalom 265 milliárd forintot is elérte, ami több mint 22 százalékkal haladta meg az előző évi értéket - derült ki az eNET kutatócég felméréséből. A növekedés okát az elemzők új piaci szereplők belépésével és az online vásárlásba vetett bizalom erősödésével magyarázzák.
2015 forgalmára vonatkozóan nagy volt a várakozás a 200 nm-nél nagyobb üzletek vasárnapi zárva tartása miatt. Az online áruházak egy része számított arra, hogy ennek következtében nő a forgalma, különösen azokat a vásárlói réteget illetően, amelyik hét közben nem ér rá vásárolni, és a szombati tumultust szeretné kikerülni. A vasárnapi forgalomnövekedésnek azonban a jogszabályi előírások némileg gátat szabtak, mert az online megrendelt termékek munkaszüneti napokon és vasárnap nem szállíthatóak ki.

Nem véletlenül egyre több olyan pont létesül, ahová már vasárnap előtt kiszállíthatják a megrendeléseket: külső csomagpontokra vagy éppen benzinkutakra, amik hétvégén is nyitva tarthatnak.  De például a könyvpiacra illetve az e–könyvek forgalmára jó hatással lehet, hiszen ezek egyszerűen letölthetők. Persze leginkább most is azok vásárolnak, akik már hozzászoktak a Netes vásárláshoz és gyakran vásároltak eddig is. Főleg a fiatalabbak, a 18 és 45 év korosztály vásárol a Neten. Az idősebb korosztályt nehezebb rávenni, hogy a neten költse el a pénzét. A készpénzes, utánvétes fizetés még mindig előnyt élvez az átutalásos, bankkártyás fizetéssel szemben, valószínűleg azért mert a vásárlók szeretnek, akkor fizetni a termékért, amikor már fizikailag a kezükben tartják. (Persze az is közre játszhat, hogy havonta 150 ezer forintot díjmentesen levehetnek a számlájukról.)

2015. év első felében is tovább nőtt az Netes kiskereskedelem piaca. GKI Digital és az Árukereső közös felmérése, azt mutatja, hogy, az első félévben 16 %-kal bővült a piac. Sőt a 2. negyedévben közel harmadával nagyobb forgalmat értek el, mint az első negyedévben. A kereskedők is sokkal jobbnak értékelték. A tapasztalataik szerint a növekedés köszönhető a szokásos gyengébb első negyedév utáni forgalombővülésnek, de a hagyományos üzletek vasárnapi zárva tartásának hatása sem elhanyagolható.
A harmadik negyedévre, a korábbi évek tapasztalatai alapján optimizmussal tekintenek a kiskereskedők. Persze a harmadik negyedévvel kapcsolatos optimista várakozások köszönhetők annak, hogy a nyár vége, ősz eleje, a karácsony mellett több szektor számára is az egyik fő szezont jelenti. Az, hogy a várakozások azonosak az egy évvel ezelőttinek, azt valószínűsíti, hogy az online kereskedők nagy része már nem igazán számol a hagyományos boltok vasárnapi zárva tartásának további forgalomnövelő hatásával és a magyar gazdaság állapotáról is csak kismértékben javult a véleményük, a következő időszakban sem várnak igazi javulást.  A felmérésből az is kiderült, hogy a webáruházak közötti verseny sokkal élesebb, mint a hagyományos kiskereskedelemben működőké. Az egyik legfontosabb marketing eszközt az árösszehasonlító oldalak jelentik a számukra, a másik a keresőoptimalizálás, de sokan élnek a hírlevéllel is, amik ma már inkább csak a tájékoztatást szolgálják. Alkalmaznak online fizetett hirdetéseket, de nagyon népszerűek a közösségi, (Facebook, Google+, Twitter és Youtube) oldalakon való megjelenés és tájékoztatás (pl. az aktuális kedvezményekről, termékekről, új kínálatról) Ez inkább a vásárlók megtartását szolgálja. Elterjedt a közösségi oldalakon való hirdetés is, bár az utóbbi súlya már kevésbé meghatározó. Hagyományos utcai plakátokat, szórólapokat is alkalmaznak időnként, de ezek hatása már nehezen mérhető és eléggé költségesek.