Ugrás a tartalomra

Mit jelent az elállási jog és mikor élhet vele a vásárló

elállási jog

Az elállási jog az a jog, amely a vásárlók részére biztosított lehetőség, hogy indoklás nélkül elálljanak egy távollévők között kötött szerződéstől, azaz olyan szerződéstől, amelyet nem a vállalkozó üzletében kötnek. Az elállási jog célja, hogy a vásárlók bizonyos védelmet élvezzenek az olyan helyzetekben, amikor a megvásárolt termék vagy szolgáltatás nem felel meg az elvárásaiknak, és hogy a vásárlók bizonyos időt kapjanak arra, hogy meggondolják a vásárlást, mielőtt véglegesítik azt.

Az elállási jog általában 14 napon belül érvényesíthető, az elállási jog érvényesítéséhez általában elegendő az, hogy a vásárló indoklás nélkül jelentse a vállalkozónak, hogy eláll a szerződéstől, és visszaküldi a terméket az előírt határidőn belül. A vállalkozó köteles visszatéríteni az árat, amelyet a vásárló a termékért fizetett, beleértve a szállítási költséget is, ha a terméket a vállalkozó által meghatározott feltételeknek megfelelően és időben visszaküldték. Az elállási jog azonban nem minden termékre vagy szolgáltatásra vonatkozik.

Az visszaküldött termék esetében általában a vásárlót terheli a visszaküldés költsége, kivéve, ha a termék hibás vagy sérült volt a vásárláskor, vagy ha a vállalkozó vállalta a visszaküldés költségét a szerződésben vagy az üzletszabályzatban meghatározott módon.

Az egyes országok jogszabályai eltérőek lehetnek, de általánosságban elmondható, hogy a vásárló köteles viselni a visszaküldés költségét, ha a termék nem sérült vagy hibás, és az elállási jog a vásárlói döntés miatt keletkezik. Ha azonban a termék hibás vagy sérült, akkor a vállalkozó viseli a visszaküldés költségét.

Azonban vannak olyan termékek és szolgáltatások, amelyekre nem érvényes az 14 napos elállási jog, ilyenek lehetnek:

Személyre szabott termékek: ha egy terméket a vásárló igényei szerint személyre szabnak, például egyedi címkével ellátott termékeket vagy személyre szabott ruhákat, akkor nem vonatkozik rá az 14 napos elállási jog.

Zárt csomagolásból kibontott termékek: ha a vásárló kibontotta a termék csomagolását és a termék már nem újra eladható állapotban van, akkor nem jogosult az 14 napos elállási jogra.

Hang- és képfelvételek, szoftverek: a 14 napos elállási jog nem vonatkozik a hang- és képfelvételekre, például zenei CD-kre, DVD-kre, valamint szoftverekre, ha azokat a vásárló letöltötte vagy telepítette.

Elfogyasztható termékek: ha egy termék olyan jellegű, hogy azt fel lehet használni, mint például élelmiszerek, gyógyszerek, kozmetikumok, akkor az 14 napos elállási jog nem vonatkozik rájuk.

Szolgáltatások: a 14 napos elállási jog nem vonatkozik olyan szolgáltatásokra, amelyeket a vállalkozó teljesített, ha a teljesítés az ügyfél kifejezett kérésére kezdődött el és a teljesítés befejezése után az ügyfél elfogadta a teljesítést.

Ez azonban csak általános tájékoztatás, a pontos szabályok és kivételek eltérhetnek az egyes országokban és jogrendszerükben, ezért mindig fontos az adott jogszabályok részletes tanulmányozása és az üzletszabályzatban történő megjelenítése a webáruházak részéről.

Esetleges jogviták esetén

Az online vásárlásokkal kapcsolatos jogviták rendezésére számos lehetőség áll rendelkezésre, például:

Az online vitarendezési platformok: az Európai Bizottság által működtetett platformokon keresztül a vásárlók és a vállalkozók online vitarendezési eljárást kezdeményezhetnek.

Fogyasztóvédelmi hatóságok: a vásárlók bármikor fordulhatnak a helyi fogyasztóvédelmi hatósághoz a jogi védelem érdekében.

Békéltető testületek: a békéltető testületek olyan szervezetek, amelyek segítenek a vitás ügyek rendezésében a vásárlók és a vállalkozók között.

Jogi képviselők: a vásárlók jogi képviselőkkel is egyezkedhetnek, hogy peres úton rendezzék az ügyüket.

A legjobb, ha a vásárlók először a webáruházzal próbálják megoldani a problémát, majd ha ez nem vezet eredményre, akkor élnek a rendelkezésükre álló jogi védelmi lehetőségekkel.