Ugrás a tartalomra

Az upsell és a cross-sell ajánlat a webáruházakban

Az upsell és a cross-sell ajánlat a webáruházakban

Az upsell és a cross-sell két olyan módszer, mellyel még többet hozhatsz ki a webáruházadból, és még nagyobb nyereséget érhetsz el. Ezek használatát tekintjük át ebben a bejegyzésben.


Upsell


Az upsellnek alapvetően többféle megoldása lehet, a lényege, hogy miután a vásárló már betett egy terméket a kosárba, egy még drágábbat ajánlunk neki. Az upsell egyik változata nézi a termék típusát és árát, és épp annyival ajánl drágábbat, hogy a vásárló elgondolkozzon a vadiúj ajánlaton. Ha a váltás mellett dönt, akkor a korábbi, olcsóbb árut lecseréljük a drágábbra, és ez kerül a kosárba.

Ez történhet egyetlen alkalommal, de akár az upsell termékre is kínálhatunk másik upsellt. Hogy mennyivel legyen drágább az új ajánlat, illetve, hogy hányszor ajánljuk újabb terméket, azt folyamatos teszteléssel deríthetjük ki.

Az upsell egy másik típusát gyakran használják értékesítési tölcséreknél, ahol egy nagyon olcsón, akár beszerzési áron vagy ingyen adott promóciós terméket kínálunk. Amikor a vásárló megadja az adatait, akkor jöhet a fő termékünk, melyen már hasznunk is van. A vásárlók jelentős része ezt is megveszi, így a tölcséren tovább lépve egy prémium terméket is felkínálhatunk. Ezen már jelentős marzsunk van, és a vásárlók már kisebb hányada, de ezt is meg fogja venni.

Ennek a technológiának a zsenialitása sokrétű. A legolcsóbb terméket kérő vásárlóknál nem lesz hasznunk, de kapunk cserébe egy ügyfelet, akinek később ajánlatokat küldve eladhatunk. A normál terméket megvásárlókat is célozhatjuk később, de rajtuk már hasznunk is van. A prémium termék meg már csak a hab a tortán, ahol jelentős extra profitot termelhetünk.

Hogy egy ilyen upsell ajánlatokra épülő tölcsér hány elemű legyen, mi legyen az olcsó, a normál és a prémium termék, az a webáruházadtól függ. Folyamatos tesztelésre van szükség és jó sok kreativitásra, de cserébe egy jól működő webshopot kaphatsz.

webáruház


Cross-sell


A cross-sell gyakorlatilag keresztértékesítést jelent magyarul, amikor a vásárló által kiválasztott termék mellé valamilyen kapcsolódó árut vagy csomagot kínálunk. Külföldi nagyvállalatok ezt a technológiát már tökélyre fejlesztették, hiszen gyakran a cross-sell segítségével érnek el hatalmas bevételeket.

A vásárlók jelentős része szeretne további, kiegészítő dolgokat venni az éppen kosárba rakott termékhez, és webáruház tulajdonosként a te feladatod lehetővé tenni ezt. A keresztértékesített terméknek erősen kell kapcsolódnia az eredeti tételhez, és jó vételnek kell tűnnie, ezért is hódítanak ebben a szegmensben a csomagajánlatok. Hogy melyik tételedhez mit tudsz cross-sellként eladni, azt már ismét a teszteléssel lehet kideríteni.


A/B tesztek


Az A/B tesztek során többféle verzióban próbálod ki ugyanazt az ötletedet, és méred, hogy melyikre, hogyan reagáltak a vásárlók. Például, egy ideig egy megadott termékhez egyféle cross-sellt adsz, míg utána egy ideig egy másfélét. Az adatok elemzéséből már látni fogod, melyikre reagáltak jobban a vásárlók, melyikből lett több bevételed.

Természetesen az A/B tesztek csak akkor működnek, ha a körülmények azonosak, hirdetési kampány, virálissá vált közösségi média bejegyzések, ünnepi időszakok bekavarhatnak az eredményekbe. Érdemes a teszteket időközönként megismételni, így csökkenthetők a tévedések, és lekövethetők a piaci változások.