A webshopokban történő vásárlás szinte minden esetben nagy mértékben támaszkodik a termék fotókra. Az online térben nincs lehetőséged kézbe venni, megtapogatni, felpróbálni, megszagolni a terméket, a száraz leíráson kívül szinte teljes mértékben csak a fotókra támaszkodhatsz. Ez a tényt a nemzetközi kutatások is alátámasztják, amelyek szerint online vásárlásaink során több, mint 90%-ban a termék vizuális megjelenésére támaszkodunk, semmint az egyéb információkra.
Ezekből a tényekből következik, hogy ha a termék fotók kicsik, rossz minőségűek, nem nagyíthatók, akkor a látogató elbizonytalanodik, nem kapja meg a kellő mennyiségű információt a döntéséhez és tovább áll, keres egy másik webshopot.
Alábbi cikkünkben összeállítottuk a legfontosabb javaslatokat a professzionális termék fotókkal kapcsolatosan. Íme a lista:
Webshop fotóid legyenek kiváló minőségűek
Próbáltál már egy olyan terméket vásárolni, amelyet fel szerettél volna nagyítani, de nem volt a képnek nagy változata? Vagy ami még idegesítőbb, hogy a nagy méret valójában egy ugyanakkora képet tölt be, mint amekkora a korábbi kis méret volt. Ezek a dolgok olyan frusztrálólag hatnak a látogatókra, hogy nagy valószínűséggel előbb-utóbb elkattintanak és nem ott fognak vásárolni.
Az ilyen problémák megelőzésére a legegyszerűbb módszer, ha minden termékből valóban nagy méretű, jó minőségű fotó van feltöltve a webshopba. A nagy kép fájlméreténél fogva lassabban töltődik be elvileg, de most már számos olyan tömörítési eljárás van, amellyel a fájlméret kordában tartható.
Termék fotóid legyenek megjelenésükben konzisztensek
Ez a rész nem egy termék képről szól, hanem az összes képről a webshopban. Az igazán professzionális hatás elérése érdekében célszerű minden terméket azonos szögből, azonos beállítás és megvilágítás mellett lefotózni.
Ezzel nem csak maga a webshop lesz egységes megjelenésű – gondolj csak azokra a termék kínálatokra, ahol vegyesen vannak egymás mellett kicsi és nagy, sötét és világos fotók -, hanem a látogató már a lista oldalakon képes lesz a termékeket összehasonlítani, mivel az azonos beállításoknak köszönhetően támaszkodni tud a méretbeli, színbeli különbségekre.
A termék fotóid készüljenek különböző beállításokból
Ezt a részt kezdhettem volna azzal is, hogy az egyes termékekről ne egy, hanem legalább 2-3 képed legyen, de ez azt gondolom magától értetődő. Viszont ahhoz, hogy a látogató minden oldalról „körül tudja járni” és meg tudja szemlélni a terméket, fontos, hogy ezek a képek különböző beállításokból készüljenek. Gondolj egy cipőre, amit egy webshopban szeretnél megvásárolni. Ha pontosan oldalról fotózzák, akkor nem sok elképzelésed lesz arról, hogy fest a cipő felülről vagy hátulról, ami ugyanakkor fontos szempont a választás során. Ezért van az, hogy ha egy élvonalbeli cipő webshopot nézel, akkor ott már evidens, hogy különböző beállítású képekkel találkozhatsz. Más iparágakban ez még nem annyira magától értetődő.
Mutasd be a terméket használat közben
Egy steril fehér vászon előtt lefotózott termékről valójában sok információ hiányzik, ami felmerülhet a potenciális vásárlóban. Ezek a kérdések pedig általában a valós használati körülményekkel vannak összefüggésben, amire választ adhatunk, ha a készül egy kép arról, hogy a termék hogyan fest használat közben. Mondok néhány példát:
• hogyan mutat a cipő egy farmeres lábon?
• hogyan mutatnak a székek egy étkezőben?
• mekkora a medence négy fürdőzőhöz képest?
• hogyan néz ki a csempe egy teraszon lerakva?
• … stb.
Legyen tehát több képed a termékről, az első készülhet egy fehér vászon előtt, hogy a gyűjtő oldalnak egységes legyen a megjelenése, a második és harmadik kép készülhet különböző beállításokból, végül legyen egy használat közben is.
Fontos megemlítenem azt a nem mellékes szempontot, hogy a termék képeid megjelennek a Google képkeresőben is, ahol közvetlenül „versenyezni fognak” a többi webshop termék képével. Vagyis akinek több, jobb minőségű képe van, arra sokkal nagyobb eséllyel fognak kattintani, ami végül sok esetben vásárláshoz is vezet.
Látszódjanak a termék előnyei a fotókon
Hiába írod le akár százszor is, hogy mennyire kicsi a kamera, milyen vékony a telefon, mennyire könnyű a sátor, ha ugyanezt egy képbe fogalmazod bele, akkor mindenki számára sokkal kézzelfoghatóbb lesz. Legyen a termék mellett egy olyan referencia tárgy, amelynek méretével mindenki tisztában van és ez alapján már lesznek elképzelései az adott tárgy dimenzióit illetően.
Egy úszómedence esetében hiába írom le, hogy 4 méter átmérőjű, ha van egy fotóm, amin négy felnőtt látható benne, akkor sokkal pontosabb elképzelésem lesz arról, hogy mekkora valójában.
Zárójelben jegyzem meg, hogy a kétes eredetű és minőségű termékek esetében sajnos a termék fotók készítése során is előszeretettel csalnak. Az előbbi példánál maradva előfordulhat, hogy 4 felnőtt képét beleszerkesztik egy akkora medencébe, amelybe két ember is nehezen fér el, úgyhogy nem árt elővigyázatosnak lenni.
Hass az érzelmekre
Az ugye megvan, hogy egy igazán jó romantikus filmbe kell egy kisfiú és egy kutya is. Valahogy így van ez azokkal a termék fotókkal is, amelyek az érzelmeinkre hatnak és így ösztönöznek a vásárlásra. De vajon hogyan tud az érzelmeinkre hatni egy termék fotó? A válasz nincs is olyan messze a filmes példától. Ugyanis a statisztikák alátámasztották, hogy azoknál a termékeknél, ahol egy személy is látható, megduplázódik a konverzió. Ezt még tovább lehet növelni, ha a termék fotón mosolygó személy, kisgyermek vagy cuki állat is látható.
Egy traktort persze nehéz eladni egy kisgyermek fotójával, de szinte minden termék esetében megvannak azok faktorok, amelyek a célközönség érzelmeire hatva növelni tudják az eladásokat.
Mutasd be a terméked mozgás közben
Ezidáig csak statikus fotókról beszéltem, de az igazán profi webshopból nem maradhat ki azoknak az animációknak vagy videóknak a megjelenítése, amelyek 360 fokos nézetben vagy mozgás közben mutatják be a terméket. Ez különösen olyan termékeknél hasznos, ahol mozgókép nélkül nem lehet szemléltetni az előnyöket. Pl. egy kompakt esernyő kinyitása, egy kinyitható asztal speciális mechanizmusa, egy önmagától kibomló sátor … stb.
Összefoglalás
Minden termékről több, különböző beállítás mellett készített, nagy felbontású fotót készíteni nem olcsó mulatság. De ha megnézed a statisztikákat, akkor gyorsan kiszámolható, hogy a fotózásba fektetett pénz nagyon gyorsan megtérül a többlet bevételek által. Éppen ezért tehát figyelj arra, hogy …
• Termék fotóid legyenek jó minőségűek, nagyíthatók
• A termék gyűjtő oldalakon egységes képek legyenek
• Mutasd be a terméket különböző beállításokból
• Lássuk, hogyan fest a termék működés közben, használati környezetében
• Mutasd be a termék előnyeit a képek segítségével
• Hass az érzelmekre és így növeld a konverziót
• Legyen animációd vagy videód a termékről működés/használat közben