Az ÁSZF, azaz az Általános Szerződési Feltételek minden webáruház elengedhetetlen dokumentuma, hiánya komoly büntetést von maga után. Nemcsak a webáruház üzemeltetőnek a kötelezettségeit, de a vásárlónak a kötelezettségeit is tartalmaznia kell – nézzük meg ezeket most részletesen.
Vásárolja meg nálunk a GDPR iratmintákat 25.000 Ft-ért!
A vásárló kötelezettségei
- Tudatosítani kell a vásárlóban, hogy ez egy szerződés, ami elektronikus formában kerül megkötésre és nem kerül iktatásra.
- Csak akkor adjon le rendelést, ha elfogadja a szerződében leírt feltételeket, és egy visszaigazolt rendelés esetén kötelezettséget vállal arra, hogy átveszi és kifizeti a megrendelt terméket. Ha ezt nem teszi meg a webáruház üzemeltetője békéltető testülethez fordul, illetve jogi útra terelheti a követelését.
- A vásárló a webáruház teljesítésétének megkezdését követően is felmondhatja a szerződést, de köteles – a közlése időpontjáig - a vállalkozásnak, az addig teljesített szolgáltatásával kapcsolatos arányos díját megfizetni.
- Az eladó hibás teljesítése esetén a vásárló kellékszavatossági vagy termékszavatossági igényt érvényesíthet az eladóval illetve a gyártóval szemben a Polgári Törvénykönyv szabályai szerint. Egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozóan jótállási igénnyel is felléphet, de csak a jótállási határidőben érvényesítheti.
- Lehetősége van élni a 14 napos elállási jogával, ami már a szerződés megkötésének napjától illetve a termék átvételének napjától megilleti, de ezt egyértelműen jeleznie kell a webáruház felé. Ebben az esetben vissza kell küldenie a megrendelt terméket, aminek a visszaküldési költségét neki kell állnia.
- A rendelést csak akkor fogadja el a rendszer, ha a vásárló elolvasta és elfogadta az ÁSZF-et és ezt egy kattintással jelzi a rendszernek.
Az eladó kötelezettségei
- Az ÁSZF-et elérhetővé kell tenni a vásárló számára valamilyen fizikai hordozón, legegyszerűbben pdf formátumban egy linken letölthetővé kell tenni, amit a vásárló kinyomtathat.
- A rendelést 48 órán belül vissza kell igazolnia, ha ez nem történik meg a vásárló mentesül az ajánlati kötöttség vagy szerződéses kötelezettség alól.
- Az üzemeltetőnek az ÁSZF-ben fel kell tüntetnie a cégadatait: cégnév, székhely, telephely, postacím, adószám, cégjegyzék szám/nyilvántartási szám, kibocsájtó cégbíróság, okmányiroda megnevezése. Ezenkívül a kapcsolattartó nevét, email címét, telefonszámát, valamint webáruház tárhelyszolgáltatójának adatait is.
- A továbbiakban részletezni kell a vásárlás, rendelés fizetés menetét, pl.:
- kötelező-e a regisztráció illetve regisztráció nélkül is van mód vásárolni,
- miután kosárba rakta a megvásárolni kívánt terméket, hogyan adhatja le a rendelést,
- ismertetni kell a termék átvételének módjait,
- a házhozszállítást végző futárszolgálatot, a szállítás várható idejét- a fizetési lehetőségeket,
- átutalási lehetőség esetén az üzemeltető bankszámlaszámát és a bankot ahol a számlát vezetik. Fel kell hívni a vásárló figyelmét, hogy minden esetben tüntesse fel közleményként a rendelés azonosítószámát.
- Részletesen ki kell térni arra, hogy a vásárló milyen kellékszavatossági, termékszavatosság, jótállási igénnyel élhet, mely esetekben és milyen módon.
- A vállalkozás a vásárló bejelentett szavatossági vagy jótállási igényéről köteles jegyzőkönyvet felvenni.
- A jegyzőkönyv másolatát a fogyasztó rendelkezésére kell bocsátani. Amennyiben valamely oknál fogva kénytelen elutasítani a vásárló igényét erről a vásárlót értesítenie kell – 5 munkanapon belül – a békéltető testülethez fordulás lehetőségével együtt. A jegyzőkönyvet 3 évig meg kell őriznie.
- Az ÁSZF további fontos eleme, hogy részletesen tájékoztatni kell a vásárlót az elállási jogáról:
- hogyan milyen módon és milyen esetekben élhet vele illetve mikor nem.
- Rendelkezésére kell bocsájtani egy letölthető nyilatkozat-mintát aminek a kitöltésével gyakorolhatja és eljuttathatja az eladóhoz amennyiben élni kíván vele.
- Tájékoztatni kell a vásárlót panaszügyintézési és jogérvényesítési lehetőségeiről, ha kifogásai vannak a termékkel vagy az eladó tevékenységével kapcsolatban, milyen email címen illetve telefonszámon jelezheti az eladó felé, amennyiben nem tudnak megegyezni, a panaszról az eladó köteles jegyzőkönyvet felvenni és ezt eljuttatni a vásárlónak.
- Fel kell tüntetni az ÁSZF-ben a Fogyasztóvédelmi Hatóságok elérhetőségét, és a Területileg illetékes Békéltető Testületek listáját. (A békéltető testület hatáskörébe tartozik a fogyasztói jogvita bírósági eljáráson kívüli rendezése). A vállalkozást a békéltető testületi eljárásban együttműködési kötelezettség terheli.
- Az EU létrehozott egy online vitarendezési platformot ennek az elérhetőségét is lehetővé kell tenni az ÁSZF-ben.
Vásárolja meg nálunk a GDPR iratmintákat 25.000 Ft-ért!