Magyarországon is egyre nagyobb teret hódít az online kereskedelem, ezért minden nap webáruházak sokasága nyílik meg. Az e-kereskedelembe fogva az egyik első lépés mindig a webáruház készítés, melynél nagyon sok apróságon el lehet csúszni.
Ebben a cikkben a webshopok indításának körülményeivel foglalkozunk, részletesen kitárgyalva minden kapcsolódó témakört.
A webáruház készítés lépései
A webáruház készítés lépései között a nulladik helyen található a piackutatás. Még a start előtt el kell döntenünk, hogy ki lesz a célcsoportunk, milyen vásárlótípusokat szeretnénk kiszolgálni, és ehhez melyik termék vagy termékcsoport a legideálisabb választás.
Amint ezt kitaláltuk, kutatást kell végeznünk, hogy lássuk, mekkora az igény rá, és milyen erős a konkurencia. Ezek ismeretében már meg lehet tervezni a pénzügyi oldalt, hogy vállalkozásunk hosszú távon is nyereséges maradjon.
Ezt követi a saját webáruház készítése vagy bérlése, ha szükséges, a cégalapítás, az engedélyek beszerzése, és végül az e-bolt feltöltése.
Webáruház készítés tippek – mire kell figyelni?
Az e-boltunk sikeréhez nélkülözhetetlen a jól bevált webáruház készítés tippek megfogadása. A segítségükkel elkerülhetjük a csapdahelyzeteket és sokkal jobb aránnyal konvertáljuk a látogatókat vásárlóvá.
-
Felhasználóbarát kialakítás
A webshopnál az egyik legfontosabb dolog a felhasználóbarát kialakítás, a weboldal minden elemének a vásárló kényelmét és tájékoztatását kell szolgálnia. Ennek kulcsa a könnyű navigáció, az egyértelmű menük, a hasznos hivatkozások és az egyéb elemek.
A főoldalt átláthatósága nagyon lényeges, főleg, ha a látogatók többsége oda érkezik. Az ott megjelenített kategóriáknak és termékeknek vonzónak kell lenniük ahhoz, hogy a látogatók egyből rájuk kattintsanak. A kategóriaoldalaknak csak akkor van értelme, ha logikus egységekbe tördelik a teljes kínálatot, a túl nagy palettát alkategóriák hozzáadásával lehet még átláthatóbbá tenni.
Szintén kulcselem a keresőmező, amit minden oldalon jól láthatóan el kell helyezni. Ennek persze csak akkor van haszna, ha jól is működik, például nem ajánl olyan termékeket, melyek már nincsenek készleten.
-
Kosárba tétel és fizetési folyamat
A termékek kosárba tételénél és a fizetési folyamatánál minden olyan dolog növelni fogja a kosárelhagyási arányt, ami túl bonyolult. Ennek megfelelően mindent a lehető legegyszerűbben kell megmutatnunk a felhasználóknak. Az elemeket úgy kell a kosárhoz adnunk, hogy ne navigáljunk el az aktuális oldalról, és a látogatók által böngészett listák se töltődjenek be újra.
A vevők azt is szeretik, ha úgy tekinthetik át a kosárban lévő dolgokat, hogy amiatt ne kelljen megszakítani a vásárlás folyamatát. Ezt a funkciót is lehetővé kell tenni, és nem szabad túlbonyolítani egy-egy termék eltávolítását sem.
A fizetési folyamat során könnyen értelmezhető összefoglalót kell mutatnunk a vásárolni kívánt dolgokról, azok áráról, a szállítási költségekről és időkről. Mindezek mellett pedig meg is kell felelnünk minden jogszabályi feltételnek, feltüntetve azokat a webshop elemeket, melyek elő vannak írva, és be kell szereznünk a vásárló megfelelő nyilatkozatait is.
-
Mobilbarát megjelenítés
Egyes kutatások szerint a felnőttek 80%-ának van már okostelefonja, és a Google keresések több, mint felét is ilyen eszközökről indítják már. Ha ma nem érhető el a webshopunk mobil eszközökön, akkor lemaradunk, és a konkurencia lenyom minket.
Nagyon fontos, hogy nem csak a webshopnak kell tökéletesen kinéznie a mobilon, hanem az összes funkciónak is működnie kell. Ide tartozik a keresés, a különféle szűrők, a kosárba tétel és a fizetési folyamat. Nem elég csak az asztali számítógépekre használt e-boltunkat reszponzívvá tenni, gondolni kell például arra is, hogy az okostelefonokon az ujjunkkal navigálunk, ezért távolságot kell hagyni az elemek között. Emellett gazdálkodnunk kell a rendelkezésre álló sokkal kevesebb hellyel, ha túlontúl az oldal alja felé tesszük a fontos dolgokat, a vásárlók esetlegesen már nem görgetnek le odáig.
-
CTA elemek
Az úgynevezett call-to-action (CTA) azokat a jól látható elemeket jelenti, melyekkel a vásárlókat terelhetjük az általunk kívánt irányba. A nevüket onnan kapták, hogy megragadják a figyelmet, és szinte minden ember észreveszi őket.
CTA-val mutathatunk meg hatásosan egy akciós terméket, melyre kattintva a vásárló rögtön az adott helyre ugorhat. De emellett nagyon sokféle más CTA elem is létezhet, akár hírlevélre történő feliratkozást is propagálhatunk velük, vagy kuponokat osztogathatunk stb.
A call-to-actionoknek a konverzió növelésén túl bizalmat erősítő hatása is van. Sok ember ritkán használ webshopokat, és kissé elveszve érezheti megát egy új helyre érkezve. Ha ilyenkor egy neki megfelelő ajánlatot lát egy gombon vagy banneren, akkor értékelni fogja a segítséget, ezáltal könnyebbé válik az eladás. Mindenképpen el kell kerülni azt, hogy a vásárlók elveszettnek érezzék magukat!
-
Képek és részletes leírások
A vásárlók a lehető legtöbb részletet meg szeretnék tudni a kinézett termékről a vásárlás előtt, ezért a webáruházban törekednünk kell a minél jobb tájékoztatásukra. Ehhez hozzá tartoznak a képek, lehetőleg több szögből és jó minőségben megjelenítve a tételt. Ugyanilyen fontos a leírások teljessége, kitérve minden, a vásárlóknak érdekes részletre.
Ez az a terület, ahol nagyon jól teljesítenek a videók, a segítségükkel ugyanis a látogatók virtuálisan is kézbe vehetik a terméket. Ha az érdeklődőben hiányérzet marad a kapott információkkal kapcsolatban, akkor jó eséllyel inkább más helyet keres fel a tájékozódáshoz és vásárláshoz.
-
Ügyfélszolgálat
Az ügyfélszolgálat nem csak egy adott vásárlás miatt fontos, hanem kiemelt szerepe van a vevő megtartásában. Egy jó ügyfélszolgálatos még az elégedetlen vevőt is kiengesztelheti, így gondot kell viselni a dolgozóink megfelelő felkészítésére is. Ez az a hely, ahol a munkatársaink sohasem veszíthetik el a fejüket, pedig esetenként igencsak próbára teszik majd a türelmüket a vásárlók.
Az ügyfélszolgálat típusánál a rendelkezésünkre álló büdzsét kell mérlegelni, éjjel-nappal elérhető legyen vagy bizonyos időszakokban? Biztosítsunk telefonszámot a kapcsolatfelvételhez, vagy válaszoljunk a megkeresésekre emailen keresztül? Van kapacitás az élő chatre? Ezeket a pontokat előre tisztázni kell, különben a vásárló azzal szembesülhet, hogy hiába vár választ az éppen feltett kérdésére.
-
Biztonság
Egy webshopnak kiemelten biztonságosnak kell lennie, hiszen érzékeny személyes- és pénzügyi adatokat tárolhat. Egy nem megfelelő szoftver vagy lejárt biztonsági tanúsítvány azzal járhat, hogy ezek az adatok harmadik fél számára is kiszivároghatnak, ez pedig teljesen lenullázhatja a cégünket.
A biztonsághoz tartozik a dolgozók felkészítése is, hiszen hiába teszünk meg mindent a védett rendszerért, ha ők a nem megfelelő tevékenységeikkel rést nyitnak rajta. A tárolt adatok védelméről és kezeléséről emellett tájékoztatni kell a felhasználókat is, a vállalkozásunk számára pedig a törvény által előírt dokumentumokat kell elkészíteni.
Webáruház készítés árak – mennyibe kerül?
Egy webshop készítés ára mindig attól függ, hogy pontosan mire van szükség. Ennek meghatározásához igényfelmérés készül, amikor elmondhatjuk terveinket, illetve részletezhetjük a tervezés során elhatározott dolgokat.
A Minibolt Webáruház programozásának és beüzemelésének egyszeri díja magán személyek számára 59900 Ft, mely a következőket tartalmazza:
- a webshop elkészítése
- a saját logónk felhasználása a dizájnhoz
- az áruház fő adatainak megadása a cégünk adatai alapján
- a szállítási és fizetési feltételek beállítása
- a minta kategóriák és termékek hozzáadása
- telefonos és emailes segítségnyújtás, illetve útmutató a kezdeti lépésekhez
A kezdeti díj mellett a webáruház árak közé tartozik a fenntartási díj is, a Minibolt Webáruház esetében ez magán személyek számára 43500 Ft/év. Amennyiben szükségünk van az egyedi fejlesztésű webáruház készítés szolgáltatásra, az saját árazást kap. A kalkulációhoz csak el kell mondanunk, mire van szükségünk, és komplett árajánlatot kapunk rá.
A Minibolt Webáruház korlátlan tárhelyet biztosít a termékeknek, ezek kiszolgálását pedig korlátlan adatforgalommal tehetjük meg. A webshop üzemeltetéséhez PHP környezetet vehetünk igénybe, és MySQL adatbázisokat futtathatunk. A választott domain név mellé korlátlan számú email címet készíthetünk, ezeket pedig webmailes felületen, vagy távolról, POP3-on vagy IMAP-en keresztül hívhatjuk le.
A Minibolt.hu azonnal javítja az általuk biztosított e-boltunknál fellépő esetleges hibákat, és telefonos vagy emailes konzultációt biztosít a számunkra. Természetesen az éves díj kiegyenlítése után egyáltalán nem kell attól tartanuk, hogy harmadik fél reklámjai jelennek meg a saját boltunk felületén, és a webshop menedzseléséhez admin felületet is kapunk.
Létezik webáruház készítés ingyen?
Léteznek olyan ingyenes tartalomkezelő rendszerek, melyeket alkalmassá tettek webáruházak futtatására. Ezek azonban a legtöbbször nem kifejezetten a magyar piacra készültek, így a hatályos törvényekkel való egyezőségük nem garantált.
Amennyiben ezt egy ellenőrző hatóság veszi észre, annak súlyos büntetés lehet a következménye. Amennyiben mi jövünk rá, akkor pedig először kell egy megbízható programozó, aki remélhetőleg meg tudja oldani a kért feladatokat. Ezeket nekünk kell meghatározni még akkor is, ha nem értünk hozzá.
Alapszabályként elmondható, hogy egy megbízható és működő rendszer felhasználása mindig jó választás a webshop elindításához. Az olyan rendszerek, mint a Minibolt Webáruház, a magyar törvényeknek megfelelően készült, és akár a GDPR-rel kapcsolatos dokumentációkban is tud segíteni. Ezzel nem csak az webáruház indítás válik könnyebbé, de a törvényi előírásoknak való megfelelés is.
Webáruház készítés feltételei – milyen előírásoknak kell megfelelni?
A webáruház készítés feltételei nem kőbe vésett dolgok, hiszen a szabályozás folyamatosan változhat, újabb törvények láthatnak napvilágot, míg másokat hatályon kívül helyeznek. Létezik azonban pár olyan tennivaló, melyet a webshop működtetésének érdekében mindenképpen meg kell tennünk.
-
Vállalkozás vagy vállalat elindítása
Mivel üzleti tevékenységet folytatunk, ezért az mindenképpen vállalkozásként vagy vállalatként kell tennünk. Előbbihez tartozik például az egyéni vállalkozás (E.V.), utóbbihoz a betéti társaság (Bt.), a korlátolt felelősségű társaság (Kft.) vagy a részvénytársaság (Rt.).
-
Könyvelő kiválasztása
A kiválasztott vállalkozási formától függően számos adatszolgáltatási és befizetési kötelezettségünk keletkezik a magyar állam felé, amit a Nemzeti Adó- és Vámhatóság (NAV) ellenőriz. Ezek teljesítéséhez ismernünk kell az aktuális jogszabályokat, nyomon követni a változásokat, és figyelni az egyes határidőket. Ha ezekre nincs képesítésünk, illetve időnk, akkor jön a képbe a könyvelő vagy könyvelői iroda, akik némi díjazás fejében leveszik ezeket a terheket a vállunkról.
-
Bank kiválasztása
Egy vagy több bankszámlára is szükségünk lesz, ez jórész ismét csak a választott vállalkozási formától függ. A bankszámlákkal kapcsolatban is lehet adatszolgáltatási kötelezettségünk, de erről a könyvelő gondoskodni tud.
-
Üzlethelyiség
Ha olyan webáruházat üzemeltetünk, ahol nincs személyes átvétel, akkor nincs szükség külön üzlethelyiségre. Ha azonban a vevők részére ezt biztosítani szeretnénk, akkor az adott helyiséghez működési engedélyt kell szereznünk. Ezen kívül sokféle előírásnak is meg kell felelnünk, köztük speciális elsősegélynyújtó ládát, porral oltót kell vennünk, de a lépcsőket is fel kell matricáznunk, és a nyitvatartási időt is fel kell tüntetnünk. Ezek ráadásul még csak néhány dolgot jelentenek azon sokféle feladat közül, melyek egy üzlethelyiséghez szükségesek, de ez a téma nem kötődik szorosan a webáruház készítéséhez. A helyiség települése szerinti önkormányzat illetékes osztálya segítséget tud nyújtani ezen dolgok elvégzéséhez.
-
Környezetvédelmi feladatok
Amennyiben saját magunk csomagoljuk a termékeinket, akkor a csomagolóanyagok miatt környezetvédelmi előírásoknak is meg kell felelnünk.
-
Engedélyek és tájékoztatók
Számos engedély kell, hogy a webshop működhessen, ráadásul többféle tájékoztatót is hozzáférhetővé kell tennünk. A webshopnál fel kell tüntetni a működtető nevét, címét vagy székhelyét, elérhetőségét, adószámát, cégjegyzékszámát, illetve egyes esetekben a webhosztingért felelős vállalkozás nevét és elérhetőségét. Amennyiben a webáruházunkat nyilvántartásba is kell venni, akkor az ezért felelős hatóságot meg kell nevezni, és a nyilvántartási engedély számát fel kell tüntetni. A tájékoztatók közé tartozik az általános szerződési feltételek (ÁSZF), az adatvédelmi nyilatkozat, a GDPR-rel kapcsolatos tájékoztatás, az egyes termékekkel kapcsolatos tájékoztatás és még számos más dolog. Ezek köre webshoponként változhat, így ennek részletesen utána kell járnunk.
-
Elállási jog biztosítása
Mivel webshopon keresztül értékesítünk, így a vásárlóknak nincs lehetőségük személyesen megtekinteni az adott árut. Emiatt a törvények biztosítják számukra azt a jogot, hogy az átvételtől számított 14 napon belül elálljanak a vásárlástól. Ennek is részletes szabályai vannak, melyeket fel kell tüntetnünk a webshopunknál, ráadásul mivel egyes típusú termékektől nem lehet elállni, ezeket a kizárásokat fel kell sorolnunk.
Hogyan működik a webáruház készítés SEO?
A webshop útnak indítása csak az első lépése egy sikeres vállalkozásnak, ma már a legtöbb területen szükség van keresőoptimalizálásra is. Ennek oka az, hogy a versenytársaink is foglalkoznak ezzel, és ha mi nem tesszük ugyanezt, akkor lemaradunk.
A keresőoptimalizálás vagy angolul a Search Engine Optimization (SEO) olyan műveleteket jelent, melynek hatására előrébb juthat a webshopunk a Google kereső találati listáin. Minél jobb SEO eredményeket érünk el, annál előkelőbb helyen mutatja meg a keresőóriás a honlapunk, ezáltal ingyenes látogatókat kapunk.
A modern webshop SEO nagyon szerteágazó feladat, melynek egyaránt része a honlapon látható linkek és más elemek optimalizálása, a tartalomkészítés és a vendégcikkeket felhasználó PR linképítés.
A MiniBolt.hu Magyarország egyik legnagyobb, több mint 200 PR weboldalt tartalmazó hálózatát tartja karban, hogy a webshopunk megkaphassa a létfontosságú linkeket. A rendszeres szövegírással pedig nem csak a Google helyezéseket tehetjük jobbá, de elköteleződést is kialakíthatunk a vásárlóinkban.
Saját webáruház készítése – hogyan találjuk ki, mit fogunk árulni?
Az egyik legfőbb kérdés, amit a saját webáruházunk elindításakor ki kell találnunk, hogy mit fogunk árulni? Majdnem mindegyik piaci szegmens telített, a verseny nagy, a vásárlók pedig tökéletes kiszolgálást várnak el. Ilyen körülmények között jól meg kell gondolni, mibe is vágunk bele.
Alapvetőek kétféle irányban indulhatunk el:
- olyan terméket/termékeket választunk, melyre nagyon sok embernek szüksége van
- vagy egy kis réspiacot célzunk egyedi dolgokkal
Az első esetben nagyon sok versenytársunk lesz, de a vásárlások száma is nagy. Ezekben a szegmensekben azonban hatalmas szereplőkkel kell megküzdenünk, akik ráadásul komoly mennyiségi kedvezményeket kapnak a gyártóktól, ilyenkor mi már eleve hátrányból indulunk.
A másodikban esetben jóval kevesebb konkurenst kell legyőznünk, de a termékeink iránt is kisebb lesz a kereslet. Könnyebben kihasználhatjuk azonban az olyan előnyöket, mint a hozzáértésünk vagy a minőségi kiszolgálás, ezért az ilyen termékeknél induló szereplőként is helyünk lehet.
Sok webshop pedig a fenti két típus elegyét nyújtja, miközben a mindennapi életben szükséges termékeket is árul, nyit az egyedi, ritkábban keresett dolgok felé. Ha mi is így teszünk, akkor meg kell találnunk azt az egyensúly, amivel sikeresek lehetünk.
A következő 7 szempont segíthet abban, hogy kiválasszuk az általunk árulni kívánt dolgok körét:
- Az ügyfelek valamilyen problémájának megoldása
Nagyon jó ötleteket adhat az árusítandó termékek körének meghatározásához, ha elgondolkozunk, hogy milyen problémára tudunk valódi választ adni. Ez nem csak új dolgokat jelenthet, hanem olyan módszereket is, melyek jobban teljesítenek, mint a már meglévők.
Ehhez kutatnunk kell, ami szólhat arról, hogy internetes fórumokon társalgunk, Facebook csoportokban kérdezzük meg a tagokat, vagy a való életben találkozunk emberekkel. A lényeg, hogy minden választ megismerjünk, ezzel pedig azonosítsuk azokat a bosszantó/fájdalmas pontokat, melyek minél több embert érintenek.
- Rajongók megszólítása
Az is működő stratégia lehet, ha valamilyen terület rajongóit célozzuk, ők ugyanis hajlandók sokkal többet költeni a hobbijukra. Sokszor elképesztő mértékben is, így érdemes valóban elmélyedni az adott réspiac rejtelmeiben. Ha beleéljük magunkat a témába, akkor azonosíthatjuk a fő termékeket, illetve azokat a prémium kiegészítőket is, melyekből sokkal kevesebb fogy, de jelentős lehet a hasznunk rajtuk.
A rajongók célzása amiatt is kiváló stratégia, mivel ők szeretnek ragaszkodni a jól bevált brandekhez. Ha felépítünk egy saját szolgáltatást, és lépésről-lépésre növeljük az ügyfélbázisunkat, akkor jó eséllyel már nagyot nem tudunk hibázni.
- Saját hobbi üzletté fejlesztése
Sok hobbi vált idővel valódi üzletté, ha nekünk van ilyenünk, akkor elgondolkodhatunk a piacra történő bevezetéséről. Természetesen ugyanolyan sok buktató vár majd ránk, mint más réspiacok esetében, de a hobbinkat akkor is nagy kedvvel végezhetjük, ha az üzleti sikerek még nem értek be.
A legtöbb hasonló projekt egy bloggal, YouTube csatornával, Instagram- vagy Facebook oldallal indul, ahol folyamatosan tesszük közzé a bejegyzéseket az általunk kedvelt dologról. Ha ezt eléggé elhivatott módon csináljuk, idővel rajongótáborunk alakul ki, akinek sokkal könnyebb értékesíteni a jelentős elköteleződésük miatt.
- Szakértői munka üzletté fejlesztése
Nem csak hobbiból lehet üzlet, de a mindennapi munkából is. Ha valamiben szakértők vagyunk, akkor arról blogolhatunk, videókat tehetünk közzé vagy saját weboldalt indíthatunk. Itt a rajongók helyett azokra az érdeklődőkre kell építenünk, akik elismerik a szakértelmünket.
Egy ilyen webshop kínálhat alapból szolgáltatásokat, melyekhez nagyon jól társíthatók a szakterület kellékei, kiegészítői vagy alapanyagai is.
- Trendek korai meglovagolása
Magyarországra rendszerint kicsit késve gyűrűznek be a trendek, ez kiváló alkalmat ad nekünk, hogy üzletet építsünk a külföldön már bevált dolgokra. Ehhez folyamatosan kutatnunk kell, majd ha adódik egy esély, még azelőtt lépni, hogy a konkurencia beelőzne.
A trendeket kétféleképpen lehet felhasználni. A rövidebb divathullámoknál gyorsan mozdulva tudjuk leuralni a piacot, míg a sokkal nagyobb konkurencia fel nem ébred, és az erejével el nem veszi tőlünk a területet. A divatos dolgok esetében néha ez be sem következik, mert már korábban megszűnik az érdeklődés. Ebbe a kategóriába tartoznak az internetes mémekhez kötődő termékek vagy bármilyen, valódi hasznossággal nem rendelkező kütyü vagy kiegészítő.
A komolyabb volumenű új dolgoknál viszont hosszú távon is üzletet lehet építeni, ezeknél korán lépve mi lehetünk a terület magyarországi képviselői vagy szakértői. Nem arról van szó, hogy nem szorongathatnak meg bennünket a nagy versenyzők, de mindig ott leszünk egy megfelelő szelettel a tortából.
A trendeket arra is felhasználhatjuk, hogy ügyfélbázist építsünk magunknak, legyen szó akár Facebook oldalról, hírlevélről vagy más adatbázisról. Az érdeklődés lecsökkenésével így más termékekkel is elérhetjük a potenciális vásárlókat, és nem kell lemondanunk az értékesítésről.
A trendek figyelésére kiválóan alkalmasak a következő helyek:
• Közösségi média: Facebook megosztások, specializált Facebook oldalak posztjai, a YouTube feltörekvő videókat bemutató listái vagy a Reddit legtöbb pontot kapott bejegyzései
• Google Trends: a Google trendfigyelő szolgáltatását használva láthatjuk, hogy egy-egy területen lévők mire kerestek rá a legtöbbször a Google-ben, a legtöbb téma kis késéssel Magyarországra is megérkezik.
- Ügyfelek véleményének elolvasása
Ha már van webshopunk, akkor nagyon sok ötletet kaphatunk a következő termékekre vagy a mostaniak tovább fejlesztésére a vásárlóink véleményének áttanulmányozásával. A termékoldalakra írt vélemények emiatt is fontosak, hiszen az emberek szeretik leírni az érzéseiket. Ha csalódottak, annak hangot fognak adni, ha pedig valami nagyon tetszik nekik, arról lelkendeznek.
Ha még nincs webshopunk, akkor a versenytársak termékoldalainak áttanulmányozásával kaphatunk hasonló véleményeket. A vevők a konkurenciánál is el fogják mondani, hogy mi tetszik nekik és mi nem, ebből pedig levonhatjuk a konzekvenciákat egy webáruház készítése során.
- Keresőoptimalizálás felhasználása
Bár keresőoptimalizálással kapcsolatos tudás is kell hozzá, a Google segítségével is kinyerhetők ötletek. Ha elkezdünk begépelni valamit a Google keresőbe, az Autocomplete funkció azokkal a szavakkal fogja kiegészíteni, amelyet a többi ember gyakran használ. Ugyanilyen hasznos a kapcsolódó keresések, melyet a keresőben megjelenő találati lista aljára görgetve láthatunk. Mindkét dolog azt mondja el nekünk, hogy mi után érdeklődnek az emberek a legtöbbször.
A már fentebb említett Google Trends-en kívül az amerikai cég másképp is nyújthat adatokat nekünk. Google Ads fiók birtokában megnézhetjük, hogy egy adott kulcsszóra hányszor keresnek rá az emberek egy hónapban, akár kisebb területekre lebontva. Látható benne az is, hogy ezekre mekkora a verseny a Google hirdetésekben, a nagyobb verseny azt jelenti, hogy sok pénzt kell beleölnünk a reklámozásba.
A Google Search Console pedig azt jeleníti meg, hogy a már meglévő aloldalainkra az emberek milyen keresőszavakat felhasználva találtak rá. A webshopunk esetében ezzel a szoftverrel olyan kapcsolódó termékeket is találhatunk, melyeket sikerrel értékesíthetünk az eredeti árucikk mellett.
A Google Analytics az amerikai cég ingyenes statisztikai és analitikai szolgáltatása, mellyel elemezhetjük a vásárlók viselkedését a boltunkban. A fenti Google termékeket mindenképp érdemes bekötni a webshopunkba, hiszen ingyenesek és nem szükséges hatalmas szakértelem az alapvető használatukhoz.
Tudásbázis kialakítása – segítség a webshop látogatóinak
Már említettük a jól működő ügyfélszolgálat fontosságát, de a látogatóink tájékoztatásában sokat segíthet egy megfelelően kialakított tudásbázis is. Ezzel nem csak azt mutatjuk meg, hogy vettük a fáradtságot egy részletes útmutató elkészítéséhez, hanem tehermentesíthetjük az ügyfeles munkatársainkat is. A tudásbázist kutatva ugyanis a vásárlók sok választ önmaguk találhatnak meg, a help deskünk pedig koncentrálhat a kiemelten fontos kérdésekre.
Érdemes néhány alapszabályt betartanunk, hogy a lehető legteljesebb útmutatót tehessük le az asztalra:
Fedjük le a webáruház és a vásárlási folyamat minden részét: Adjunk részletes infót a termékek adatlapjairól, a kategóriaoldalakról, a különféle keresőmezőkről és szűrőkről, a megrendelés menetéről, a kiszállítási módokról, a felszámolt költségekről és a visszaáru kezeléséről.
Használjunk informatív és objektív hangnemet: A tudásbázis nem a vásárló meggyőzéséről szól, hanem kérdésekre kell pontos, tömör és érthető válaszokat adni. Ha egy válasz bonyolult, akkor bontsuk szét, és lépésről-lépésre építsük fel a magyarázatot. Utána pedig teszteljük, hogy ténylegesen érhető-e a vevők számára.
Szúrjunk be linkeket: Amikor egy termékről, weboldal részről vagy más helyről beszélünk, hivatkozzunk rá linkekkel is. Ha nem így teszünk, a vásárlók csalódottak lesznek, hogy önmaguknak kell ezeket megkeresni, ráadásul nem is biztos, hogy pontosan a szükséges helyre érkeznek meg. A linkeket az olyan külső weboldalakra is el kell helyeznünk, mint például az említett hatóságok, szabványok vagy szervezetek honlapjai. Külső helyeknél ahol lehet, használjuk a magyar nyelvű, lokális változatok linkjeit.
Építsük a brandet: A tudásbázisban a vásárlók információkat keresnek, így nagyon jó esélyünk nyílik arra, hogy felépítsük a brandünket, és bemutassuk a szakértelmünket. Egy felmerülő kérdésre ne csak pár szót vessünk oda magyarázatként, ilyenkor a vásárlók azt fogják érezni, hogy nem fontosak a számunkra. Adjunk részletes, de tömör választ, amiből látszik, hogy tényleg érdemes a mi webshopunkat választani. Természetesen kerülni kell a modoroskodást, a sallangot, semmiképpen sem szépirodalmat készítünk ebben a szekcióban!
Jelenítsük meg az elérhetőségeket: Akármilyen részletes és szakszerű választ adunk, mindig lesz vásárló, akinek valamilyen ok miatt további segítségre van szüksége. Mindig tüntessük fel a tudásbázisban azokat a csatornákat, ahova az érdeklődő fordulhat. Ezeket érdemes az összes válasznál, esetleg a tudásbázis láblécében elhelyezni, így mindig szem előtt vannak. Ide tartozik az ügyfélszolgálat elérhetőségei vagy az e-mail címünk.
Webáruház készítés gyakori kérdések
Az online webáruház készítés során nagyon sokféle kérdés merülhet fel, ezekre a Minibolt Webáruház Tudástárjában is választ kaphatunk. A webáruház készítés jogi feltételei szekcióban szó van például az általános szerződési feltételekről, az adatszolgáltatásról, a GDPR-ről vagy az elállásról.
A többi kategóriában ki van tárgyalva a webáruház készítés lépésről-lépésre, a keresőoptimalizálás, a tartalomkészítés, a linképítés és más hasonlóan fejlett, online marketing technológiák. A cikkek között nem maradhatnak ki a futárszolgálatokkal, a pénzforgalommal vagy a biztonsággal kapcsolatos anyagok sem, hiszen a profi webáruház készítés ma már nem csak a programozást jelenti.