Ugrás a tartalomra

Mit mér a PageRank?

PageRank

Amikor beírunk e számunkra fontos információt a keresőbe a találatok száma akár több százezret is elérhet, mert a kereső program azt nézi meg, hogy a keresett kifejezés hány oldalon szerepel. Persze valamilyen értékelési rendszerre lenne szüség, hogy a weboldalakat értékük szerinti sorrendbe állítsa. A Google egyik ilyen értéknek kezeli az oldalakra mutató linkek számát illetve azon oldalak minőségét, mert ha egy weboldalra sok más oldal is hivatkozik, akkor ez valószínűleg értékes is.

A Google arra a feltételezésre épít, hogy a weboldalak tuladonosai általában azokra az oldalakra linkelnek a saját oldalaikról, amiket minőséginek tartanak, vagyis minden hiperlink felfogható egy-egy szavazatként a céloldalra. Minél több szavazatot kap egy oldal, annál fontosabb, de azt is figyelembe kell venni, hogy a szavazatot leadó oldal mennyire fontos. A PageRank tehát a fontosság számszerűsítése.
Ez a mérési metodika Page és Brian a Stanford Egyetem két PhD hallgatójának köszönhető. Ők hozták létre a PageRank fogalmát, amit úgy definiáltak, hogy "egy oldal PageRankje annál magasabb, minél több nagy PageRank érékű weboldal mutat rá". Az egyszerű “egy link, egy szavazat” elméletéből kiindulva találták ki a Pagerank algoritmust amellyel az egymásra hivatkozó linkek vizsgálatával egy 0-10 közötti skálán relatív fontossági értéket adnak weboldalaknak, a hivatkozó linkek alapján. Tehát egy oldal akkor érhet el magas PageRankot, ha sokan hívatkoznak rá, de leginkább akkor, ha magas PageRankkal rendelkező oldalak. 
A PageRank értéke azt is megmutatja  is, hogy mekkora lehet a valószínűsége annak, hogy egy véletlenszerűen szörföző megtalálja az adott weboldalt.
Ez logikus hiszen azokat találja meg leggyakrabban, amikre a legtöbben hivatkoznak, az általa fekeresett oldalakon. Egy oldal magas PageRank értéke valószínűsíti, hogy sok ember fogja megtalálni, hiszen rámutató link sok helyen található. Egy magas PageRankkal endelkező oldalon szereplő más oldalakra mutató linkek, pedig valószínűsítik, azok látogatottságának növekedését is.

Persze ma már a PageRank mögött álló számítások sokkal kifinomultabbak. Nagyon sok tényezőt vesznek figyelembe egy adott link értékének meghatározásánál és már csak egyike az oldalak fontosságát meghatározó több száz tényezőnek.  Webhelyünk tartalma, szerkezeti felépítése és minden más a ránk mutató linkeket, és ezzel együtt a PageRanket beleértve határozza meg weboldalunk értékét, illetve fontosságát.